Cортувати

Реєстрація благодійних фондів та організацій

Оформлення благодійної допомоги

Управління БФ і БО

Допомога учасникам АТО і переселенцям

Публічний збір благодійних пожертв

Робота волонтерів

Реєстраційні дії БО та їх оформлення (реєстрація, внесення змін, ліквідація)

Благодійна допомога: оформлення, отримання і надання (відносини з донорами і бенефіціарами)

Оформлення гуманітарної допомоги

Звітність БФ і БО

Гуманітарна допомога: оформлення, отримання і надання

Законодавчі новації

Оплата праці та послуг консультантів

Волонтерська діяльність: оформлення волонтерів, ведення документації

Соціальне підприємництво

Гуманітарна допомога

Оподаткування благодійної допомоги

Надання благодійної допомоги

Оформлення благодійної допомоги (юр.)

Трудові відносини в БО: прийняття на роботу, звільнення, відпустки, лікарняні, ведення документації

Учасники (засновники) та органи управління БО: правовий статус, формування і діяльність

Господарська діяльність: оформлення договорів, ведення первинної документації

Оподаткування БО, благодійної та гуманітарної допомоги: нарахування і сплата податків, отримання та втрата статусу неприбутковості

Бухгалтерський облік в БО: оформлення та ведення документації та проводки

Звітність БО: податкова, статистична тощо

Перевірки та інші форми державного контролю діяльності БО

Волонтерська діяльність в благодійній організації

09 лютого 2016, 17:45 до роздiлу

Александра Мировицкая

Добрый день, на каких основаниях волонтера может задержать полиция? 2. Какие документы волонтер должен иметь с собой, каким это законом регулируется?

Відповідь

Тетяна Бережна, юрист компанії «Василь Кісіль і Партнери»

09 лютого 2016, 17:45

Доброго дня, Олександро!

Основний закон, який стосується волонтерських організацій – ЗУ “Про волонтерську діяльність”. Даний закон був прийнятий у 2011 році, однак у 2015 до нього були внесені поправки. Закон визначає напрями волонтерської діяльності, уточнює терміни "волонтерська діяльність", "волонтер", знімає обмеження для здійснення волонтерської діяльності організаціями та установами, уточнює права та обов’язки волонтерів і організацій та установ, які залучають до своєї діяльності волонтерів. Законом також вносяться зміни щодо добровільного страхування життя і здоров’я волонтерів на період надання волонтерської допомоги організаціями та установами, які залучають до своєї діяльності волонтерів.

 Основним документом, який необхідно мати волонтеру, є посвідчення волонтера, видане волонтерською організацією. Згідно з пунктом 1 Наказу Міністерства соціальної політики України  № 1100 від 29.12.2014 року затверджено примірний зразок посвідчення волонтера. Дане посвідчення потрібно обов'язково мати при собі, адже в ньому зазначається найменування та адреса волонтерської організації, строк дії, а також проставляється підпис голови та печатка. Окрім того, варто також мати паспорт чи інший документ, який посвідчує особу. Вичерпного переліку законодавство не передбачає.

Підстави затримання волонтера поліцією

Стосовно правових підстав затримання волонтера, то тут важливо зрозуміти, що наявність жодного посвідчення не дає будь-якого імунітету, адже це просто не передбачено законодавством України. Тому в даному випадку особу варто розглядати перш за все не як волонтера, а як громадянина.

Перш за все, особа повинна чітко знати свої права:

положеннями статті 29 Конституції України передбачено право на свободу: «Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність. Ніхто не може бути заарештований або триматися під вартою інакше як за вмотивованим рішенням суду і тільки на підставах та в порядку, встановлених законом…»;

стаття 5 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачає: «Кожен має право на свободу та особисту недоторканність». Однак варто відзначити, що в цій статті зазначено: «нікого не може бути позбавлено свободи, крім таких випадків і відповідно до процедури, встановленої законом: … c) законний арешт або затримання особи, здійснене з метою до провадження її до компетентного судового органу за наявності обґрунтованої підозри у вчиненні нею правопорушення або якщо обґрунтовано вважається необхідним запобігти вчиненню нею правопорушення чи її втечі після його вчинення...»;

cтаттею 207 Кримінмального процесуального кодексу України передбачено, що ніхто не може бути затриманий без ухвали слідчого судді, суду, крім випадків, передбачених Кодексом;

 cтаттею 208 Кримінмального процесуального кодексу України України визначено, уповноважена службова особа має право без ухвали слідчого судді, суду затримати особу, підозрювану у вчиненні злочину, за який передбачене покарання у виді позбавлення волі, лише у випадках:

1) якщо цю особу застали під час вчинення злочину або замаху на його вчинення;

2) якщо безпосередньо після вчинення злочину очевидець, в тому числі потерпілий, або сукупність очевидних ознак на тілі, одязі чи місці події вказують на те, що саме ця особа щойно вчинила злочин;

3) якщо є обґрунтовані підстави вважати, що можлива втеча з метою ухилення від кримінальної відповідальності особи, підозрюваної у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого корупційного злочину, віднесеного законом до підслідності Національного антикорупційного бюро України.

Відповідно до ч. 1 ст. 211 Кримінмального процесуального кодексу України України строк затримання особи без ухвали слідчого судді, суду не може перевищувати сімдесяти двох годин з моменту затримання.

Також можливе адміністративне затримання, коли ухвала слідчого судді не вимагається. Стаття 260 Кодексу України про адміністтративні проавопорушення встановлює, що у випадках, прямо передбачених законами України, з метою припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу, встановлення особи, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості складання його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов’язковим, забезпечення своєчасного і правильного розгляду справ та виконання постанов по справах про адміністративні правопорушення допускаються адміністративне затримання особи та інші заходи владного впливу.

За умови якщо ви не вчиняли адміністративне правопорушення наполягайте на тому, щоб вам пояснили підстави затримання.

Відповідно до статті 261 Кодексу України про адміністтративні проавопорушення, про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це. Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.

Отже, у випадку якщо міліція все ж проводить адміністративне затримання, то про це обов’язково складається протокол, з зазначенням усіх необхідних даних визначених статтею 261 КУпАП. Адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може тривати не більш як три години.

 

Таким чином, при затриманні волонтеру необхідно з'ясувати причини, а також негайно вимагати реалізації свого права на правовий захист. Окрім того, особа має права не свідчити проти себе, не підписувати жодних протоколів чи інших документів. Якщо протокол складається, то повинен підписуватись особисто в присутності незалежних свідків.

Останні запитання в цьому розділу

Логістична доставка допомоги, шляхом залучення волонтерів. Чи може бути порушена така логістична процедура? Як вірно оформити логістичну допомогу волонтерів?

Добрый день! Благотворительная организация на постоянной основе доставляет на машинах своих волонтеров бенефициарам (в интернаты и детские дома) разнообразные тмц в качестве благотворительной помощи. ТМЦ...

Переглянути

Що потрібно, щоб брати волонтерів на роботу, чи накладаються на нас обмеження і обов'язки, яким чином ми можемо оформляти волонтерів і що від них вимагати?

Добрий вечір! Мене звати Анна, я являюсь представкиком БО "Благодійний фонд "Можемо Разом". Нас цікавлять такі запитання: що потрібно, щоб брати волонтерів на роботу, чи накладаються на нас обмеження і обов'язки, яким...

Переглянути

Звітність для громадських організацій

Добрый день! Мы общественная организация, код неприбыльности 0006. Наемных работников нет. Организация была зарегистрирована в январе 2016 года, но функционировать начинает только сейчас, все на волонтерской инициативе....

Переглянути

Відшкодування витрат на бензин волонтеру

Чи може благодійний фонд відшкодувати витрати на бензин волонтеру, за умови, що бензин був витрачений на поїздки на особистому авто, пов'язані з діяльністю фонду? Поїздки не носять систематичний характер (5-8 разів на...

Переглянути

Чи сплачується податок при відшкодуванні волонтером витрат на відрядження?

Волонтери і відрядження Чи є можливість у Фонда відправити волонтера у відрядження ? Чи не буде оплата проїзду до міста виконання певного доручення розцінено ДФС як додаткове благо, що підлягає під ПДФО та ВЗ. Дякую...

Переглянути