Cортувати

Реєстрація благодійних фондів та організацій

Оформлення благодійної допомоги

Управління БФ і БО

Допомога учасникам АТО і переселенцям

Публічний збір благодійних пожертв

Робота волонтерів

Реєстраційні дії БО та їх оформлення (реєстрація, внесення змін, ліквідація)

Благодійна допомога: оформлення, отримання і надання (відносини з донорами і бенефіціарами)

Оформлення гуманітарної допомоги

Звітність БФ і БО

Гуманітарна допомога: оформлення, отримання і надання

Законодавчі новації

Оплата праці та послуг консультантів

Волонтерська діяльність: оформлення волонтерів, ведення документації

Соціальне підприємництво

Гуманітарна допомога

Оподаткування благодійної допомоги

Надання благодійної допомоги

Оформлення благодійної допомоги (юр.)

Трудові відносини в БО: прийняття на роботу, звільнення, відпустки, лікарняні, ведення документації

Учасники (засновники) та органи управління БО: правовий статус, формування і діяльність

Господарська діяльність: оформлення договорів, ведення первинної документації

Оподаткування БО, благодійної та гуманітарної допомоги: нарахування і сплата податків, отримання та втрата статусу неприбутковості

Бухгалтерський облік в БО: оформлення та ведення документації та проводки

Звітність БО: податкова, статистична тощо

Перевірки та інші форми державного контролю діяльності БО

Щодо закупівлі лікарських засобів у заводу-виробника нерезидента

27 грудня 2016, 13:06 до роздiлу

Марія Ігнатушина

Протягом здійснення благодійної діяльності виникла необхідність у закупівлі лікарських засобів у заводу-виробника нерезидента. Кошти (в українських гривнях) на закупівлю пожертвувані донором резидентом і перераховані на рахунок благодійної організації резидента. Для донора принципова позиція – відсутність сплати податків і зборів з операції щодо поставки лікарських засобів, які надійдуть в Україну із-за кордону. У зв’язку з чим постають наступні питання: 1.Чи існує механізм сплати коштів за кордон постачальнику за лікарські засоби, які надаються у якості гуманітарної допомоги? 2. Чи можна визнати товар гуманітарною допомогою, якщо він придбаний у зарубіжної компанії та перевезений кінцевому набувачу в Україну (кошти на придбання такого товару були отримані у національного донора в якості благодійної допомоги). 3. Чи існує інший механізм придбання та завезення товару, який надалі безоплатно надаватиметься до лікувальної установи, на митну територію України без оподаткування?

Відповідь

Тетяна Бережна, юрист компанії «Василь Кісіль і Партнери»

27 грудня 2016, 13:06

Добрий день!

Гуманітарною допомогою може бути визнана цільова адресна безоплатна допомога в натуральній формі, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні, які потребують її у зв'язку з обставинами, закріпленими у статті 1 Закону України “Про гуманітарну допомогу”.

 

Безоплатною є допомога, яка надається без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсацій донорам.

 

Донори (іноземні, вітчизняні) - юридичні та фізичні особи  в Україні  або  за  її  межами,  які добровільно надають гуманітарну допомогу отримувачам гуманітарної допомоги в  Україні  або  за  її межами.

 

Отримувачами гуманітарної допомоги можуть бути благодійні організації, які зареєстровані в установленому Кабінетом Міністрів України порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.

 

Для того, щоб товар визнавався гуманітарної допомогою та підлягав звільненню від оподаткування, потрібно, щоб отримувач був зареєстрованим в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги (надалі - Реєстр). Визнання вантажу гуманітарною допомогою відбувається одночасно з реєстрацією отримувачем у цьому Реєстрі.

 

Порядок реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 р. № 39 (надалі - Порядок). Відповідну реєстрацію здійснює Мінсоцполітики одночасно з прийняттям рішення про визнання гуманітарною допомогою відповідного вантажу. Для реєстрації потрібно подати Мінсоцполітики такий перелік документів:

1) заяву;

2) орієнтовний перелік набувачів гуманітарної допомоги - юридичних осіб та/або інформацію про орієнтовну кількість населення, що потребує допомоги;

3) документи, необхідні для визнання вантажу гуманітарною допомогою (заяву про визнання вантажу гуманітарною допомогою, письмову пропозицію донора про надання гуманітарної допомоги, план розподілу вантажу набувачам, (за наявності) інформацію міністерств та інших центральних органів виконавчої влади щодо доцільності визнання вантажів гуманітарною допомогою, нотаріально засвідчену копію установчих документів.

Таким чином, щоб вантаж, у Вашому випадку лікарські засоби, поставлені виробником-нерезидентом, визнавався гуманітарною допомогою, потрібно:

·         щоб благодійна організація отримала письмову пропозицію від донора про надання лікарських засобів у якості гуманітарної допомоги,

·         щоб такі лікарські засоби надавалися благодійній організації безоплатно, тобто без грошової компенсації за надання такої допомоги,

·         щоб благодійна організація була зареєстрованою отримувачем гуманітарної допомоги в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.

 

Оскільки у Вашому випадку донор безпосередньо надає кошти на закупівлю лікарських засобів та очікується, що саму оплату лікарських засобів здійснюватиме благодійна організація, то існує ризик, що таку допомогу можуть не визнати гуманітарною, адже формальні вимоги не дотримано. Зокрема, в описаній Вами ситуації донор надає не вантаж, а грошові кошти, а за надання самого вантажу благодійна організація здійснює грошову компенсацію виробникові-нерезиденту, що у свою чергу може вважатися суперечливим з вимогою щодо безоплатності гуманітарної допомоги.

 

Щоб мати підтвердження стосовно надання донором допомоги у вигляді лікарських засобів, рекомендуємо укласти тристоронній договір поставки між донором, нерезидентом-виробником лікарських засобів та отримувачем (благодійною організацією). У цьому Договорі варто узгодити, що оплата гуманітарної допомоги у вигляді лікарських засобів здійснюється донором безпосередньо або благодійною організацією за рахунок донора. Додатково можна також прописати, що оплата товару здійснюється з метою надання гуманітарної допомоги отримувачу та не вважається компенсацією за таку допомогу.

 

Звертаємо увагу, що ДФС прискіпливо ставиться до критерію безоплатності. Наприклад, ДФС роз’яснює, що навіть у разі визнання вантажу гуманітарною допомогою, вартість оплати доставки такого вантажу підлягає оподаткуванню ПДВ на загальних підставах (Лист ДФС від 25.03.2016 №6579/6/99-99- 19-02- 02-15; http://sfs.gov.ua/baneryi/podatkovi-konsultatsii/konsultatsii-dlya-yuridichnih-osib/print-67651.html).

Таким чином, визнання вантажу гуманітарною допомогою звільняє від оподаткування ПДВ та ввізного мита лише операцію із ввезення такого товару на митну територію (стаття 197.11 Податкового Кодексу України та частина 1 статті 287 Митного Кодексу України). При цьому, операції з постачання товару є окремим об’єктом оподаткування ПДВ (стаття 185.1 Податкового Кодексу України) і оплата за постачання такого вантажу не охоплюється режимом оподаткування гуманітарної допомоги.

 

Отже, враховуючи Ваші запитання, просимо зауважити таке.

 

1.Чи існує механізм сплати коштів за кордон постачальнику за лікарські засоби, які надаються у якості гуманітарної допомоги?

 

Спеціального порядку оплати товарів, які визнаються гуманітарною допомогою, законодавство не закріплює. Однак важливо, щоб кошти за такий товар не сплачувала безпосередньо благодійна організація, адже в такому разі існує ризик не визнання безоплатності отримання товару та, як наслідок відмова у визнанні товару гуманітарною допомогою.

 

2. Чи можна визнати товар гуманітарною допомогою, якщо він придбаний у зарубіжної компанії та перевезений кінцевому набувачу в Україну (кошти на придбання такого товару були отримані у національного донора в якості благодійної допомоги).

 

Критерії для визнання товару гуманітарною допомогою та порядок такого визнання ми описали вище. У Вашій ситуації на заваді можуть стати формальні вимоги щодо надання донором саме товару, а не коштів на придбання товару, адже такий шлях отримання гуманітарної допомоги ставить під сумнів її безоплатність. Для того, щоб уникнути ризику не визнання безоплатності придбання лікарських засобів, радимо укласти тристоронній Договір поставки між донором, виробником-постачальником та отримувачем гуманітарної допомоги. Положення такого Договору повинні підкреслювати, що оплата товару здійснюється за рахунок донора і що така оплата не є платою за отримання гуманітарної допомоги. Проте, навіть після визнання товару благодійною допомогою, звільненню від оподаткування ПДВ підлягає лише операція із ввезення товару на митну територію України. При цьому операція з постачання товару отримувачу підлягає оподаткуванню на загальних підставах.

 

3. Чи існує інший механізм придбання та завезення товару, який надалі безоплатно надаватиметься до лікувальної установи, на митну територію України без оподаткування?

 

Альтернатива, яка може охоплювати Вашу ситуацію, закріплена у пункті 32 Підрозділу 2 розділу XX Перехідних положень Податкового Кодексу України:

 

«Тимчасово, на період проведення антитерористичної операції та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України:

лікарських засобів та медичних виробів відповідно до підпункту "в" пункту 193.1 статті 193 цього Кодексу, що призначені для використання закладами охорони здоров’я та учасниками антитерористичної операції для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, в обсягах, визначених Кабінетом Міністрів України;

 

лікарських засобів та медичних виробів без державної реєстрації та дозвільних документів щодо можливості ввезення на митну територію України, що призначені для використання закладами охорони здоров’я та учасниками антитерористичної операції для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, за переліком та в обсягах, встановлених Кабінетом Міністрів України».

 

Вимоги цього пункту досить комплексні, тому необхідно проаналізувати їх на відповідність Вашій ситуації на практиці.

 

З повагою,

Тетяна

Останні запитання в цьому розділу

Відношення коштів на програмні витрати.

ВОПРОС К МАКСИМУ СТРЕЛЬЧУКУ. МАКСИМ КОЛЛЕГИ ИЗ ДРУГИХ ОРГАНИЗАЦИЙ РЕКОМЕНДОВАЛИ АДРЕСОВАТЬ ЭТОТ ВОПРОС ВАМ. Добрый день. Я представляю организацию которая занимается помощью детям с онкологией. Мы покупаем...

Переглянути

Надання благодійної допомоги приватній школі. Оподаткування при наданні благодійної допомоги.

Добрий день. БФ здійснює благодійну діяльність в сфері освіти. Рішенням загальних зборів БФ вирішили придбати для приватної школи 1-3 ступенів комп"ютери. Школа приватна, є підприємницькою і заснована для отримання...

Переглянути

ПДФО та військовий збір з благодійних виплат

Громадська організація організовує на кошти благодійників літній табір відпочинку для 45 дітей, що опинились в складних життєвих умовах.Чи потрібно утримувати ПДФО і військовий збір із суми витрат на проживання,...

Переглянути

ПДФО та військовий збір з благодійних виплат

Благодійна організація створила власну стипендію для учнів 9 класів, також дає благодійну допомогу на лікування, проведення свят, будінвицтво храмів, тощо - питання:чи потрібно ці виплати показувати у звіті 1 ДФ і якщо...

Переглянути

Оподаткування благодійної допомоги ГО.

Доброго дня! Наша Громадська організація (не БО чи БФ)здійснює надання внутрішньо переміщеним особам наступних видів допомоги: - закупівлею ліків та/або лікарських засобів із подальшою іх передачею Бенефіціарові з...

Переглянути