Cортувати

Реєстрація благодійних фондів та організацій

Оформлення благодійної допомоги

Управління БФ і БО

Допомога учасникам АТО і переселенцям

Публічний збір благодійних пожертв

Робота волонтерів

Реєстраційні дії БО та їх оформлення (реєстрація, внесення змін, ліквідація)

Благодійна допомога: оформлення, отримання і надання (відносини з донорами і бенефіціарами)

Оформлення гуманітарної допомоги

Звітність БФ і БО

Гуманітарна допомога: оформлення, отримання і надання

Законодавчі новації

Оплата праці та послуг консультантів

Волонтерська діяльність: оформлення волонтерів, ведення документації

Соціальне підприємництво

Гуманітарна допомога

Оподаткування благодійної допомоги

Надання благодійної допомоги

Оформлення благодійної допомоги (юр.)

Трудові відносини в БО: прийняття на роботу, звільнення, відпустки, лікарняні, ведення документації

Учасники (засновники) та органи управління БО: правовий статус, формування і діяльність

Господарська діяльність: оформлення договорів, ведення первинної документації

Оподаткування БО, благодійної та гуманітарної допомоги: нарахування і сплата податків, отримання та втрата статусу неприбутковості

Бухгалтерський облік в БО: оформлення та ведення документації та проводки

Звітність БО: податкова, статистична тощо

Перевірки та інші форми державного контролю діяльності БО

Отримання благодійної допомоги: правові наслідки для громадян

10 жовтня 2019, 9:22 до роздiлу

Анна Цимбал

Доброго дня, БО БФ була надана благодійна допомога громадянці Г. у вигляді речей, що були у вжитку (дитячі, дорослі). Їх родина має статус малозабезпеченої. Зараз виникли питання в тому, за даними місцевого соцзахисту "в результаті автоматизованої звірки ДФС України громадянки .., по коду 131 виникла переплата коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім'ї у зв'язку із наданням їй допомоги благодійним фондом." Державну допомогу громадянці призупинили та зробили припис про необхідність повернення "переплачених" коштів, а від фонду вимагають роз'яснень щодо надання благодійної допомоги цій жінці. Питання: - чи правомірні дії державних установ, щодо призупинення надання соціальної допомоги малозабезпеченій родині, у зв'язку із отриманням нею благодійної допомоги від фонду. - чи повинен фонд роз'яснювати державному органу мотиви надання благодійної допомоги малозабезпеченій родині, враховуючи, що фонд систематично надає звітність до відповідних органів.

Відповідь

Олексій Фелів

10 жовтня 2019, 9:22

Доброго дня,

нижче наводимо відповіді на поставлені запитання:

1.              Чи правомірні дії посадових осіб органів соціального захисту населення?

(a)            Ні, неправомірні. Статтею 7 ЗУ "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", передбачено вичерпний перелік умов, за яких виплата державної соціальної допомоги не призначається, зменшується або припиняється:

(i)             працездатні члени малозабезпеченої сім'ї не працюють, не служать, не вчаться і.т.д.;

(ii)            під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов сім'ї з'ясовано, що малозабезпечена сім'я має додаткові джерела для існування, не зазначені у декларації про доходи та майно;

(iii)          протягом 12 місяців перед зверненням за наданням соціальної допомоги члени малозабезпеченої сім'ї здійснили купівлю земельної ділянки, ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу (механізму), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку тощо;

(iv)          у власності чи володінні малозабезпеченої сім'ї є друга квартира (будинок) за умови, що загальна площа житла перевищує 21 кв. метр на одного члена сім'ї та додатково 10,5 кв. метра на сім'ю, чи більше одного автомобіля, транспортного засобу (механізму).[1]

(b)            Крім цього, підстави припинення виплати, раніше призначеної соціальної допомоги, вказані у п.25 Порядку призначення і виплати державної допомоги малозабезпеченим сім'ям [2]:

(i)             якщо сім'єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення (внесення даних у Декларацію про майновий стан осіб, які звернулися за призначенням соціальної допомоги);

(ii)            у разі переїзду сім'ї в іншу місцевість та настання обставин, що унеможливлюють виплату соціальної допомоги (зокрема, смерть одинокої особи), - з місяця, що настає за місяцем, в якому відбулися зміни;

(iii)          за заявою уповноваженого представника сім'ї - з місяця, що настає за місяцем її подання, якщо інше не обумовлено заявою.

(c)            Водночас, щодо стягнення надміру виплачених коштів, Верховний Суд України, дійшов до висновку, що належною підставою для припинення виплати соціальної допомоги є обставини навмисного подання недостовірних відомостей, що вплинули або могли виплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу[3]( мова йде про відомості зазначені у пп. i-iv п. (а)).

Висновок 1: Надання благодійної допомоги не відноситься до переліку належних підстав для припинення виплати державної соціальної допомоги.

(d)            Крім цього, варто зазначити, що державна соціальна допомога призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім'ям, які постійно проживають на території України, які мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім'ї.[4]

(e)            Середньомісячний сукупний дохід сім'ї обчислюється за відповідною Методикою [5].

(i)             При визначенні сукупного доходу органи, що призначають допомогу, користуються усіма офіційними джерелами, які містять інформацію про доходи громадян, у тому числі інформацією органів державних податкових адміністрацій;

(ii)            Однак, до сукупного доходу сімей (одержувачів) не включається допомога громадських та благодійних організацій.

Висновок 2: Надання благодійної допомоги у формі вживаних речей (одягу), не відноситься взагалі до відомостей, що підлягають внесенню у Декларацію про майновий стан осіб, які звернулися за призначенням соціальної допомоги, що є підставою для призначення соціальної допомоги.

2.              Чи повинна (зобов'язана) благодійна організація надавати інформацію посадовим особам органів соціального захисту населення про мотиви (причини) надання благодійної допомоги ?

(a)            Повноваження посадових осіб органів соціального захисту населення, передбачені Положенням про головного державного соціального інспектора та державного соціального інспектора.[6] Державний соціальний інспектор має право:

(i)             отримувати від підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності необхідну інформацію та відомості з питань, що належать до їх компетенції;

(ii)            робити запити та безоплатно отримувати від підприємств, установ, організацій усіх форм власності інформацію, необхідну для перевірки достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням державної соціальної допомоги.

Висновок 3: З огляду на вищенаведене, посадові особи соціального захисту населення не можуть вимагати від благодійної організації пояснення причин чи мотивів надання благодійної допомоги, оскільки така інформація не є релевантною для призначення державної допомоги та не підлягає перевірці.

 



[1] ЗУ "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям" від 01.06.2000 (зі змінами);

[2] Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги державної допомоги малозабезпеченим сім'ям, затвердженого Постановою КМУ від 24.02.2003 №250 (зі змінами);

[3] Висновки Верховного Суду України, викладені у рішеннях, прийнятих за результатами розгляду заяв про перегляд судових рішень за I півріччя 2015 р;

[4] ibid;

[5] Методика обчислення сукупного доходу сім'ї для всіх видів соціальної допомоги, затверджена Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15 листопада 2001 року N 486/202/524/455/3370;

[6] Положення про головного державного соціального інспектора та державного соціального інспектора, затверджене Постановою КМУ від 21.08.2001 №1091.

Останні запитання в цьому розділу

Відображення благодійної допомоги у звітності ГО

Добрий день! Підкажіть ,будь ласка,відповідь на таке питання: Громадській організації,яка фінансується з місцевого бюджету (100 000 грн) була надана благодійна допомога у вигляді речей для багатодітних сімей на певну...

Переглянути

Порядок надання благодійної допомоги церквам та благодійним організаціям

Доброго дня! Чи оподатковується благодійна допомога церкви (дозволено Статутом) ГО чи благодійним організаціям? Який порядок надання благодійної допомоги церквам та благодійним організаціям?

Переглянути

Отримання благодійної допомоги на особисту картку керівника БО

Підкажіть, будь ласка, чи може громадська організація отримувати благодійні внески на банківську картку фізичної особи (голови організації)? Якщо так, то як відобразити такі надходження у звітності? Якщо ні, то які...

Переглянути

Благодійна допомога комерційному підприємству від фізичної особи: правові підстави

Я фізична особа, що хоче надати фінансову (грошову) благодійну допомогу комунальному КОМЕРЦІЙНОМУ підприємству. Чи маю я право особисто надати їм таку допомогу і який має бути алгоритм дій? Дякую.

Переглянути

Регулярні внески на статутну діяльність ГО від бізнесу: правові підстави

Доброго дня. Я представляю громадську організацію (не благодійну). Питання: на підставі якого договору ми можемо приймати внески на нашу діяльність регулярно (щомісячно) від одієї юридичної компанії? Як це...

Переглянути